Lipiec 8, 2013

System eCall w każdym nowym pojeździe

Komisja Europejska podjęła decyzję, by od 2015 roku wyposażyć każdy samochód w zintegrowany system szybkiego reagowania eCall. Dzięki niemu służby medyczne szybciej dowiedzą się o wypadku i jego lokalizacji.

Wprowadzeniu systemu przyświecał jasny cel – zminimalizowanie liczby ofiar wypadków poprzez skrócenie czasu potrzebnego na dotarcie odpowiednim służbom. Zasada działania urządzenia jest stosunkowo prosta, połączone jest z poduszką powietrzną i reaguje przy jej otwarciu. Może być również uruchomione samodzielnie przez kierowcę lub pasażera. W ten sposób służby będą otrzymywać automatyczne zgłoszenie o wypadku wraz z jego lokalizacją.

Według Komisji Europejskiej system może uratować nawet 2500 tysiąca ludzi rocznie. Skrócenie czasu potrzebnego na dotarcie do rannych, szybsze udzielnie pomocy, a w wielu przypadkach lepsza nawigacja. Jak zauważa komisarz ds. transportu UE Siim Kallas: „W ubiegłym roku na drogach w UE zginęło 28 tys. osób, a 1,5 mln zostało rannych. Gdy w grę wchodzi ratowanie ofiar wypadków, liczy się każda minuta. Technologia eCall niesie ze sobą ogromne możliwości ratowania życia ofiarom wypadków, ponieważ znacznie skraca czas interwencji służb ratowniczych”.

Przy okazji eCall jest sposobem na rozruszanie gospodarki, bo tworzy możliwości na nowe miejsca pracy dla osób produkujących i montujących urządzenia.